Punca Penuaan Muka

Kedutan adalah tanda semula jadi penuaan.peremajaan kulit wajah wanita di rumahBentuk lipatan yang tidak sedap dipandang pada kulit ketika mereka bertambah tua dengan pelbagai sebab dan mempengaruhi penampilannya secara negatif, sehingga banyak wanita mencari kaedah yang berkesan untuk memerangi perubahan yang berkaitan dengan usia. Mari kita lihat bagaimana meremajakan wajah anda dan langkah-langkah apa yang perlu anda lakukan untuk mengelakkan kerutan pramatang. Dalam gambaran keseluruhan mengenai penyebab penuaan, peraturan penjagaan kulit anti-penuaan pada usia yang berbeza, senarai lengkap prosedur anti-penuaan yang relevan pada tahun 2021 dan kaedah pencegahan mudah yang tersedia untuk semua orang.

Punca Penuaan Muka

1. Aspek dalaman

Kulit adalah organ yang besar dan sangat kompleks yang menjalankan pelbagai fungsi. Ini adalah penghalang pelindung antara persekitaran luaran dan bahagian dalam badan, mencegah kehilangan air perkutan, mengekalkan suhu, reaksi deria, kawalan imun. Pada masa yang sama, penampilan kulit sangat penting dalam hal harga diri dan interaksi sosial, oleh itu menjaga penampilan yang menarik dan menjaga pemuda selalu memainkan peranan penting, terutama dalam kehidupan wanita. Aspek dalaman penuaan wajah adalah proses endogen yang semula jadi. Ini adalah perubahan yang berkaitan dengan usia, faktor genetik dan pelbagai penyakit yang boleh mempengaruhi penampilan.

peremajaan kulit wajah wanita dengan penuaan kulit semula jadi

Seiring bertambahnya usia, kulit di wajah kehilangan daya tarikannya kerana penurunan aktiviti fibroblas secara semula jadi, yang menyebabkan penurunan pengeluaran kolagen dan elastin, yang menyokong keanjalan kulit dan kemampuannya untuk memperbaiki. Ekspresi wajah aktif yang berkaitan dengan kerja struktur wajah dan otot juga berkaitan dengan aspek penuaan dalaman. Garis pertama muncul di kawasan kulit yang terlibat dalam ekspresi emosi. Garis ekspresi terbentuk di sekitar mulut, mata, dan di dahi.

2. Faktor luaran penuaan

Ini adalah faktor-faktor yang berkaitan dengan persekitaran dan tabiat, pelbagai aspek tingkah laku sosial dan aktiviti yang memberi kesan negatif terhadap keadaan kulit. Secara umum, jika kita mempertimbangkan definisi faktor luaran secara ringkas, maka ini adalah semua aspek yang tidak berkaitan dengan proses patologi atau proses lain yang disebabkan oleh perubahan dalaman.

kedudukan kulit wajah seorang wanita tua

Faktor luaran utama penuaan

1. Pendedahan kepada sinar UV

Paparan cahaya matahari, yang mempercepat proses penuaan semula jadi, adalah penyebab utama pembentukan kerutan awal. Sinar UV mempunyai kesan merosakkan pada tisu penghubung dermis - serat kolagen dan elastin, yang terletak di lapisan kulit yang lebih dalam. Tanpa struktur elastik tisu penghubung, kulit kehilangan kekuatan dan kelenturannya, kemudian mula kendur dan berkedut.

pendedahan cahaya matahari pada kulit mempercepat penuaan kulit

2. Merokok

Merokok dapat mempercepat proses penuaan normal kulit dengan menyumbang kepada penampilan kerutan. Ini disebabkan oleh kesan negatif nikotin pada sistem peredaran darah. Pemakanan tisu dermis merosot - oksigen dan nutrien dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, yang memperlambat pengeluaran elastin dan kolagen.

merokok mempercepat penuaan kulit wanita

3. Penjagaan yang tidak mencukupi

Kulit terdedah setiap hari kepada pencemaran udara dari persekitaran seperti PAH, sebatian organik yang tidak menentu, oksida. Ini mendorong tekanan oksidatif dan mewujudkan persekitaran yang tidak baik yang memprovokasi perkembangan mikroorganisma patogen yang membawa kepada kesihatan kulit yang buruk. Pencemaran merosakkan filem hidrolipidik, yang meningkatkan risiko pembentukan kerutan. Pembersihan kulit setiap hari dan berkualiti tinggi adalah cara mudah untuk mengekalkan awet muda.

Peraturan penjagaan anti-penuaan pada usia yang berbeza

Selepas 20 Pada usia ini, penjagaan utama adalah menjaga kelembapan kulit. Dianjurkan untuk memilih produk berdasarkan antioksidan dan memilihnya mengikut jenis kulit - kombinasi berminyak, kering, sensitif, normal, normal. Juga, jangan lupa menggunakan krim pelindung yang mengandungi SPF
Selepas 30 Selepas 30 tahun di dalam badan, proses yang berkaitan dengan penghasilan kolagen melambatkan dan perawatan anti-penuaan pada usia ini harus ditujukan untuk merangsang pengeluaran serat elastin dan kolagen. Adalah disyorkan untuk selalu menggunakan produk berdasarkan asid hyaluronik dan kolagen. Ini adalah pelbagai krim kosmetik, serum, gel.
Selepas 40 Perjuangan menentang perubahan yang berkaitan dengan usia menjadi lebih sengit, bertujuan untuk memerangi kedutan, pigmentasi, kulit kusam. Kosmetik harus mengandungi bahan seperti retinol, peptida, rhamnose atau lain-lain yang membantu melicinkan kedutan dan melembapkan kulit.
Selepas 50 Pada usia ini, metabolisme melambat dengan ketara, latar belakang hormon berubah. Pengeluaran estrogen hormon wanita, yang mendorong pengeluaran komponen yang menyokong struktur elastik dermis, berkurang. Akibatnya, struktur kulit juga mengalami perubahan pada tahap patofisiologi. Selepas 50 tahun, penjagaan anti-penuaan harus profesional dan menyeluruh.

Cara meremajakan kulit wajah di rumah

1. Mengetuk

Ini adalah kaedah paling selamat untuk meremajakan wajah anda di rumah. Intinya ialah plaster elastik khas terpaku pada kawasan yang bermasalah, yang mempunyai kesan saliran limfa. Selepas beberapa sesi, kedutan dilancarkan, kulit diketatkan, warna kulit menjadi lebih halus dan lebih menarik.

menggunakan topeng untuk keremajaan wajah

Kesan utama pita wajah estetik:

  • Penghapusan kedutan meniru;
  • Mengurangkan penglihatan lipatan nasolabial;
  • Pembetulan kening;
  • Penghapusan bengkak muka;
  • Penghapusan "lingkaran hitam";
  • Melawan bintik-bintik usia;
  • Penghapusan flyws;
  • Pembetulan kontur muka;
  • Pengurangan dagu berganda;
  • Menaikkan sudut bibir, dll.

2. Topeng

Topeng muka adalah asas penjagaan. Ini adalah cara mudah untuk meremajakan, yang boleh disebut universal. Tidak kira betapa letihnya kulit anda, topeng dapat membantu memperbaiki keadaan. Resipi buatan sendiri mudah dan merangkumi bahan-bahan yang ada: lemon, pisang, timun segar, protein, dan banyak lagi.

merakam adalah cara paling selamat untuk meremajakan wajah anda di rumah

Contoh resipi topeng untuk peremajaan:

  • Keluarkan kuning telur dan pukul putih;
  • Masukkan 1 sudu teh jus lemon ke jisim;
  • Campurkan putih telur dan jus sebati;
  • Sapukan campuran tersebut ke wajah anda dengan hujung jari anda;
  • Biarkan produk kering dan biarkan selama 15-20 minit;
  • Tanggalkan topeng dengan air suam;
  • Gunakan setiap hari untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan.

3. Memampatkan

Dipercayai bahawa mendedahkan kulit pada suhu sejuk mempunyai beberapa kebaikan. Kompres sejuk mengurangkan kemerahan dan bengkak, mengetatkan pori-pori, menenangkan kulit yang berjerawat, mencegah keriput, dan melegakan keletihan.

4. Latihan

Dengan bertambahnya usia, otot menjadi lemah dan kehilangan fungsinya dengan lebih cepat. Akibatnya, terdapat ubah bentuk rangka otot, yang menyebabkan kulit wajah kendur, kemunculan kedutan dan lipatan. Latihan khas yang bertujuan untuk melatih otot-otot wajah membantu menjaga kulit dalam keadaan baik.

peremajaan kulit wajah perkakasan

5. Minyak pati

Ini adalah produk peremajaan wajah semula jadi yang senang digunakan. Kesan pelembap terpenoid, asid organik dan bahan aktif lain adalah salah satu faedah terpenting menggunakan minyak pati semula jadi. Kelembapan membantu mengekalkan air di dermis, yang membantu mengurangkan penampilan garis-garis halus dan memperbaiki keseluruhan kulit.

6. Krim

Krim kosmetik dengan bahan anti-penuaan banyak digunakan untuk peremajaan wajah di rumah. Lebih baik menggunakan produk dari jenama terkemuka yang mempunyai reputasi yang baik dan menawarkan ubat yang berkesan. Krim dipilih mengikut jenis kulit, dengan mengambil kira usia.

7. Gel

Gel khas adalah produk profesional untuk peremajaan wajah di rumah. Komposisi ini mengandungi bahan aktif yang menyumbang kepada penghapusan kedutan dan, secara amnya, mempunyai kesan mengangkat. Gel, seperti krim, dipilih secara individu, dengan mengambil kira jenis kulit dan ciri-ciri lain.

8. Urut

Ini adalah kajian mengenai kawasan wajah untuk merangsang aliran darah dan aliran limfa. Penting untuk difahami bahawa peremajaan wajah di rumah menggunakan kompres, urut, minyak pati atau rawatan rumah lain harus dilakukan dengan kerap. Hanya dalam kes ini anda dapat mencapai hasil yang ketara dan menyimpannya untuk jangka masa panjang.

Peremajaan kulit wajah di salun

  • Pembetulan kedutan.Ini adalah biorevitalisasi, yang terdiri daripada menyuntikkan persediaan asid hyaluronik di bawah kulit.
  • Myostimulasi.Prosedur peremajaan melibatkan kesan pada kulit wajah dengan kejutan elektrik yang lemah, yang merangsang pengecutan otot.
  • Terapi laser.Kaedah pengaruh fizikal terdiri daripada fakta bahawa kawasan masalah terdedah kepada radiasi laser tenaga rendah, yang merangsang pembaharuan sel-sel dermal.
  • Mesoterapi.Pentadbiran persediaan intradermal berdasarkan asid hyaluronik, vitamin dan komponen pemakanan lain yang diperlukan untuk mengekalkan struktur elastik dermis.
  • Plastik kontur.Teknik suntikan untuk peremajaan wajah, yang melibatkan pengisian kedutan dengan pelbagai pengisi, yang mempunyai kesan melicinkan kulit, membantu memperbaiki bentuk, menjadikan kontur wajah lebih jelas.
  • Mengupas.Pengupas kimia digunakan untuk menghilangkan sel-sel kulit yang rusak dengan cepat, yang mendorong pertumbuhan semula sel-sel dermal. Terdapat pelbagai jenis kulit: ringan, sederhana dan dalam. Jenis apa yang diperlukan ditentukan oleh pakar kosmetik.
  • Suntikan toksin botulinum.Ini adalah suntikan otot kecil. Jurusolek menggunakan ubat yang mengandungi Dysport, Azalur atau toksin botulinum lain.
  • senaman otot muka untuk keremajaan kulit
  • Terapi ozon.Gas ozon, yang dihasilkan oleh alat moden dan selamat, digunakan untuk menghilangkan kekurangan oksigen yang menyebabkan sel kulit menderita. Akibatnya, pemakanan dermis bertambah baik, yang mempunyai kesan meremajakan secara keseluruhan.
  • Peremajaan foto.Ini adalah kaedah perkakasan yang mempunyai sejumlah kontraindikasi dan didasarkan pada penyinaran berdenyut yang kuat dari kawasan masalah pada kulit untuk menghilangkan kecacatan estetik.
  • Pengangkatan RF.Prosedur mengangkat RF bertujuan untuk mengencangkan kulit dan dapat dilakukan dalam beberapa mod, yang memungkinkan anda menyesuaikan peranti dengan mempertimbangkan ciri-ciri individu.
  • Thermolifting. Ini adalah pengangkatan RF, yang dilakukan dengan menggunakan pengaruh suhu yang lebih tinggi, yang menyebabkan tindak balas yang lebih kuat dan memberikan kesan peremajaan yang lebih jelas.
  • Plasmolifting.Untuk peremajaan, plasma pesakit sendiri digunakan, yang disuntik di bawah kulit di kawasan yang bermasalah. Prosedur ini bertujuan mempercepat proses pembaharuan sel dermal.

Persediaan farmasi

  1. Minyak dan asid.Farmaseutikal khas digunakan di rumah dan di salun kecantikan. Produk yang diperakui membantu anda menghilangkan kedutan dengan risiko minimum. Perkara utama adalah membiasakan diri dengan komposisi untuk mengecualikan reaksi alergi kerana intoleransi individu terhadap komponen.
  2. Krim dan salap.Dana sedemikian bukan sahaja memberi kesan kosmetik, tetapi juga penyembuhan. Ini adalah peremajaan yang berkesan dan penyelesaian menyeluruh untuk masalah kulit. Krim dan salap farmasi juga dipilih secara individu, bergantung pada tujuan penggunaan, gaya hidup, usia dan ciri-ciri lain. Sebagai contoh, salap zink memberikan perlindungan terhadap pemotretan, salap retinoik meningkatkan pertumbuhan semula sel-sel kulit.

Pemakanan yang betul

Makanan ringan

Wanita yang makan banyak makanan tidak sihat setiap hari mempunyai lebih banyak kerutan di wajah mereka berbanding wanita yang menonton diet mereka. Makanan berlemak melambatkan peredaran darah, kafein menyumbang kepada dehidrasi dan warna kulit kusam, gula mempercepat kerosakan sel. Secara umum, pengumpulan bahan berbahaya dalam tubuh mengganggu aktiviti normal sel, yang membawa kepada pembentukan keriput.

Makanan berkhasiat

jus dan sayur-sayuran adalah makanan sihat untuk keremajaan kulit

Produk dengan sifat anti-radang atau antioksidan yang tinggi membantu meningkatkan keanjalan dermis kerana bekalan nutrien yang diperlukan untuk merangsang pengeluaran kolagen dan membantu melindungi kulit dari pengaruh luaran negatif dan penuaan pramatang.

Pencegahan penuaan wajah

  1. Lindungi kulit anda dari cahaya matahari. Cuba kurangkan masa yang anda habiskan di bawah sinar matahari, terutama pada waktu tengah hari, ketika sinar UV paling berbahaya bagi kulit anda. Lindungi wajah dan kawasan tubuh anda yang terdedah sebanyak mungkin - pakai topi dengan selendang lebar, pakaian yang terbuat dari bahan semula jadi dengan lengan panjang, yang tidak akan panas dan cermin mata hitam.
  2. Jangan lupa untuk melembapkan.Kekurangan kelembapan memberi kesan negatif kepada keadaan kulit, yang menyebabkan kemunculan kedutan dan garis-garis halus pada muka. Pelembap membantu mengekalkan tahap kelembapan yang optimum dan mengurangkan penampilan garis-garis kecil dan kedutan. Hasil dari penggunaan serum pelembap, krim, gel, atau kosmetik lain mungkin tidak dapat dilihat dengan segera. Pemulihan biasanya memerlukan beberapa minggu penggunaan produk secara berkala sebelum anda melihat ada peningkatan.
  3. Gunakan pelindung matahari.Cari produk penjagaan kulit yang berkesan dengan tahap perlindungan cahaya matahari yang tinggi - SPF sekurang-kurangnya 15. Sebaiknya gunakan pelindung matahari dengan spektrum luas SPF 30. Semasa bercuti atau dalam situasi lain di mana anda terdedah kepada cahaya matahari, sapukan SPF secara percuma di wajah anda dan ulangi seperti yang diperlukan setiap 2 jam, atau lebih kerap jika anda berenang atau berkeringat dengan banyak.
  4. Singkirkan tabiat buruk.Merokok mempunyai kesan negatif terhadap keadaan kulit. Nikotin menyumbang kepada penyempitan saluran darah dan jantung mula bekerja pada kadar yang dipercepat, yang menyebabkan pemakaian kapilari yang terlalu awal. Ini meningkatkan tahap kolesterol dan bahan berbahaya lain dalam darah. Akibatnya, warna dan tekstur kulit merosot, kedutan muncul, dan wajah kelihatan kurang menarik.
  5. Latih diri anda untuk tidur di punggung.Semasa tidur dalam posisi di sisi atau di perut, wajah ditekan ke bantal, akibatnya kerutan kulit dan keriput menegak terbentuk - berkedut. Oleh kerana kita tidur sekitar satu pertiga dari kehidupan kita, "garis tidur" ini secara beransur-ansur menguat dari masa ke masa dan memotong kulit. Cara terbaik untuk mengelakkan ini adalah dengan tidur di punggung.
  6. Perhatikan postur anda.Masalah dengan sistem muskuloskeletal menyebabkan kemunculan kedutan dan lipatan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan kelengkungan tulang belakang, pelanggaran aliran keluar limfa dan darah vena diperhatikan, yang menyebabkan masalah dengan pemakanan sel kulit. Oksigen dan nutrien, yang dibawa ke tisu dermis melalui darah, membantu mengekalkan struktur elastik kulit. Kerana gangguan postur, kulit tidak berubah menjadi lebih baik, garis dan lipatan muncul.
  7. Makan makanan yang sihat.Banyak kajian mengesahkan bahawa vitamin dan nutrien lain yang selalu terdapat dalam diet membantu melindungi kulit wajah daripada munculnya kedutan pramatang.
  8. Masuk sukan.Dengan gaya hidup yang tidak aktif, metabolisme menjadi perlahan. Proses aliran darah dan aliran keluar limfa merosot, yang bertanggungjawab untuk membuang bahan berbahaya dan lebihan cecair dari badan. Akibatnya ialah munculnya edema di bawah mata, pembentukan kerutan dan lipatan. Aktiviti fizikal yang kerap membantu menjaga metabolisme anda pada tahap yang diperlukan.
  9. Minum banyak air.Tubuh memerlukan air untuk membuang toksin dan membantu mengekalkan kecantikan dan awet muda. Selain fungsi penting seperti menghilangkan toksin, menormalkan proses pencernaan dan mengatur suhu badan, air juga membantu menjaga kulit terhidrasi dari dalam ke luar dan kelihatan sihat.
  10. minum air secukupnya untuk meremajakan kulit anda
  11. Terlibat dalam bangunan Facebook.Gimnastik wajah terdiri daripada melakukan senaman secara teratur di mana semua otot wajah terlibat. Akibatnya, kerangka otot diperkuat, kulit menjadi kurang rentan terhadap keriput dan kendur, sel-sel kulit menerima kepekatan nutrien yang lebih besar dan, oleh itu, pulih lebih cepat. Sekiranya tidak ada masa untuk latihan berkala, anda boleh menggunakan teknik yang selamat dan berkesan - perekaman bangunan muka untuk mengelakkan penampilan kedutan kecil dan garis-garis dalam pada awal.